حسابداری مالی چیست و چرا مهم است؟ {انواع و اهداف} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

حسابداری یکی از رشته هایی است که بسیار وسیع است. این رشته شاخه های بسیار متفاوتی دارد که هر کدام وظیفه طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات مالی را بر عهده دارند. همه این شاخه ها با ارائه داده های مالی به سازمانها، هزینه ها و درآمد ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. تمایز در این شاخه ها در روش گردآوری و ارائه اطلاعات و نتیجه نهایی است. حسابداری مالی یکی از شاخه های مهم و تاثیرگذار در ارائه داده های مالی شرکت های تجاری و بازرگانی به شمار می آید. در کل ارائه داده و اطلاعات مالی یکی از مهمترین اهداف حسابداری است. شما در ادامه مقاله به جواب این سوال که حسابداری مالی چیست؟ پی می برید با نح.ه تاثیر گذاری آن نیز آشنا خواهید شد. نرم افزار حسابداری نیز با توجه به استاندارد های حسابداری و حسابداری مالی گزارش های خود را ارائه می دهند.

معنای حسابداری مالی چیست؟

همان طور که در ابتدا بیان کردیم، یکی از مهم ترین شاخه های حسابداری، نوع مالی آن است. در حسابداری مالی، عملیاتی همچون: ثبت گزارش، جمع بندی گزارش، تنظیم گزارش و.... انجام می شوند که با کمک تمامی این موارد، اطلاعات مالی یک شرکت به دست می آیند. حسابداران مالی یک شرکت، وظیفه دارند تا تمامی صورت های مالی را به صورت ترازنامه ها، صورت های سود و زیان و ... آماده کرده و به بخش مدیریت تحویل دهند.

به طور کلی می توانیم بیان کنیم که حسابداری مالی به معنی رسیدگی به امور مالی یک کسب و کار است. این نوع از حسابداری به یک سازمان کمک می کند تا تمامی فعالیت های مالی خود را بر اساس قانون انجام دهد و از چارچوب قانون، خارج نشود. علاوه بر این، حسابداری مالی به یک سازمان و یا شرکت کمک می کند تا هم رشد کرده و هم به اهداف خود برسد.

 

چرا حسابداری مهم است؟ 

 

هم اکنون که به طور کامل با حسابداری مالی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این شاخه از حسابداری مدرن، چه اهدافی را دنبال می کند و یا برای رسیدن به چه اهدافی به وجود آمده است؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که این حسابداری، برای رسیدن به اهدافی ایجاد شده است که برخی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

???? بررسی کردن تمامی عملکردهای سازمان

???? بررسی نقاط ضعف و قوت یک کسب و کار

???? بررسی صورت های مالی گذشته شرکت

???? اطلاع و آگاهی از درآمدها و هزینه های یک کسب و کار

???? تعیین اهداف مالی یک شرکت

برای کسب اطلاع از این موضوع که مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

حسابدار مالی کیست و چه وظیفه ای دارد؟

حسابدار مالی به شخصی می گویند که به تمامی صورت های مالی یک سازمان دسترسی داشته باشد و بتواند صورت های مالی جدیدی را از تمامی هزینه ها و درآمدهای یک سازمان، ایجاد کند. به طور کلی می توانیم بیان کنیم که حسابدار مالی یک شرکت وظیفه دارد تا هر نوع از صورت های مالی را ثبت کرده و به بخش مدیریت گزارش دهد. این شخص باید بتواند وضعیت اقتصادی یک شرکت را به صورت مستمر ارزیابی، ثبت و گزارش نماید. علاوه بر این، حسابدار مالی یک شرکت وظایف دیگری نیز دارد که تعدادی از آن ها، به شرح زیر می باشند:

جمع آوری تمامی اسناد و مدارک مالی شرکت

✅ اطمینان از صحت یا عدم صحت اسناد

✅ انجام فرایند حسابداری بر اساس اسناد مالی شرکت

✅ تهیه و تنظیم حقوق و دستمزد تمامی کارکنان سازمان

✅ تهیه و تنظیم بیمه اجتماعی شرکت

✅ تهیه و تنظیم مالیات حقوق کارکنان

✅ طراحی و تنظیم کدینگ سیستم

✅ طراحی ترازنامه از حساب های بانکی

✅ نگهداری از تمامی اسناد مالی شرکت

✅ گزارش ترازنامه ها به مدیریت و بایگانی کردن آن ها

 

معنای حسابداری مالی 

 

علت مهم بودن حسابداری مالی چیست؟

حال که به طور کامل با این مبحث آشنا شدید بهتر است بدانید که علت مهم بودن انواع حسابداری مالی چیست. یکی از اصلی ترین دلایل این حسابداری بررسی میزان سود و زیان یک شرکت است. زمانی که یک شرکت از میزان سود و زیان خود اطلاع داشته باشد، در صورتی که زیان کرده باشد می تواند راهکارها و فعالیت های خود را تغییر داده و شیوه ای جدید را جایگزین کند. علاوه بر این، علت دیگر مهم بودن حسابداری مالی، ثبت تمامی هزینه ها و درآمدهای سازمان است. زمانی که هزینه ها و درآمد ها ثبت شده و به صورت یک گزارش به مدیران و سهامداران یک کسب و کار ارائه شود، آن ها می توانند از وضعیت کلی کسب و کار خود آگاهی یابند.

ویژگی های سیستم حسابداری مالی

یک سیستم حسابداری مالی خوب، باید ویژگی هایی داشته باشد که از طریق آن ها بتواند به اهداف خود برسد. زیرا، در صورتی که یک سیستم مالی این ویژگی ها را نداشته باشد، نمی تواند به اهداف خود برسد. برخی از ویژگی های سیستم های انواع حسابداری مالی، شامل موارد زیر می باشند:

به روز بودن سیستم حسابداری مالی

یک سیسم مالی زمانی مناسب یک سازمان و یا شرکت است که به روز باشد. در واقع، تمامی حسابداران مالی یک شرکت باید از جدیدترین نرم افزارها استفاده کنند. در این صورت، درصد به وجود آمدن خطا در زمان ثبت و تهیه صورت های مالی یک شرکت، به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

انعطاف پذیر بودن سیستم حسابداری مالی

تمامی سیستم های یک شرکت علی الخصوص سیستم مالی آن، باید انعطاف پذیر باشند و افراد بتوانند آن ها را به شکل های مختلفی تبدیل کنند. با این کار، زمانی که حسابدار مالی یک شرکت عوض شود، حسابدار جدید به راحتی می توانند تمامی اطلاعات مالی پیشین شرکت را مطالعه کرده و ارزیابی کند.

برای آشنایی با مفهوم حقوق و دستمزد با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

ثبت گزارش های دقیق در سیستم مالی

یکی دیگر از ویژگی هایی که یک حسابداری مالی باید آن را داشته باشد، قابلیت ثبت گزارش های مالی است. در واقع، سیستمی معتبر است که این امکان را برای تمامی حسابداران شرکت، فراهم کرده باشد. در این صورت، یک حسابدار مالی به راحتی می تواند تمامی صورت های سود و زیان را ثبت کرده و در آینده از آن ها استفاده کند.

 

حسابداری مالی چند نوع است؟ 

 

حفظ امنیت صورت های مالی

یکی از مهم ترین ویژگی سیستم انواع حسابداری مالی، حفظ امنیت تمامی گزارش های مالی سازمان است. در واقع، گزارش های مالی یک سازمان، فقط باید به مدیران و سهامداران شرکت ارائه شوند. سازمان های دیگر نباید هیچ اطلاعی در رابطه با این گزارش ها و صورت های مالی داشته باشند. لذا، یک سیستم حسابداری باید امنیت زیادی داشته باشد تا افراد بدون هیچ ترسی از آن استفاده کنند.

یکپارچه بودن سیستم حسابداری مالی

یک سیستم حسابداری مالی باید ویژگی یکپارچگی را دارا باشد؛ به نحوی که تمامی اطلاعات مالی یک سازمان در کنار یکدیگر قرار گیرند. این کار کمک می کند تا در آینده هیچ یکی از حسابداران دچار مشکل نشوند.

خلاصه مقاله

ما در این بخش سعی داشتیم تا شما را با مفهوم حسابداری مالی و میزان اهمیت آن آشنا کنیم. علت اهمیت این حسابداری، ثبت و گزارش تمامی هزینه ها و درآمد های یک شرکت است. به نحوی که هر فردی با مطالعه آن ها متوجه شود که یک شرکت در آن سال دچار سود و یا دچار زیان شده است. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا می خواهید با حسابداری مالی بیشتر آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در نرم افزار حسابداری طلوع پدیده ارتباط برقرار کنید.

 

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و حسابداری مالی چیست و چرا مهم است؟

 





:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده اصول , مقدماتی , حسابداری نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری حسابداری , مالی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: